Tävlingslydnadskurs – reportage

Under våren har Jenny Lund hållit en kurs i tävlingslydnad, som avslutningsprov på sin utbildning till tävlingslydnadsinstruktör. Ett gäng med engagerade kursdeltagare har tagit intryck av det noggranna och systematiska träningssätt som Jenny lärt ut.

DSC_0786Kursen har till stor del bestått av teori, med allt från inlärningsteori och momentteori till friskvård och tävlingspsykologi. Det har verkligen varit kul att tillsammans med likasinnade få snöa in på hur olika belöningar påverkar hundens sinnesstämning, eller om tyngden vid uppsättande ska ligga på framtassarna eller baktassarna. Efter att ha insett att varje lydnadsmoment i sig består av massor med smådelar som måste tränas in var för sig, och att sedan varje moment systematiskt måste kedjas ihop med nästa känns vägen till tävlingsstart lång. Jättelång… Men kul.

DSC_0776Nördigt? Inte alls. Bara roligt, intressant och peppande. Det har förstås krävts ett stort intresse för lydnadstävlande för att uppskatta kursen, men vilken nivå man är på i sitt tävlande har inte varit väsentligt. Jag hoppas att även Jenny blev inspirerad av att hålla kursen, så att den blir en återkommande kurs på klubben. Fler av våra medlemmar borde få tillfälle att gå den.

DSC_0728Vid det sista kurstillfället höll vi en träningstävling, där vi fick välja ut fyra moment att tävla med. Efter tävlingen gick vi gemensamt igenom varje ekipage, moment för moment, och diskuterade hur vi ska gå vidare med sikte mot stjärnorna. …eller åtminstone mot en väl genomförd tävling, där man som förare känner att man gett sin hund de bästa förutsättningarna att prestera bra.

/Nina

DSC_0764  DSC_0749