Mästarna i rallylydnad – intervju!

För några veckor sedan fick klubben två RALLYLYDNADSMÄSTARE vid tävlingar i Sundsvall, nämligen Elin Dalsfält med Freia och Iren Olofsson med Tuva. Klubben gratulerar, och passar på att ställa några frågor till de nyblivna mästarna.

freia_tuva_rally

Elin är först ut:

Vi börjar med den klassiska frågan: Hur känns det?
Elin: Det känns givetvis jättebra o samtidigt lite tomt…..vad ska vi nu träna inför? Kanske finslipar vi momenten o satsar på att kvalificera oss till rallySM 2014 eller så provar vi på nåt helt nytt som viltspår eller svampletning. Tråkigt kommer vi iallafall inte att ha!

Hur länge har du och Freia tränat för att ta er dit?
Elin: Vi gick en nybörjarkurs för Iren hösten 2011 o sen blev det en fortsättningskurs våren 2012. Freia tyckte det var kul, så det var roligt att träna med henne. Första tävlingen vi deltog i var på vår egen klubb i maj 2012. Vi fick ihop kvalificerande poäng och då fick jag givetvis blodad tand och började kolla efter nästa tävling. Sammanlagt har vi gått 13 tävlingar och kvalificerat oss i 12 vilket jag tycker visar att Freia är en jämn och stabil rallylydnadshund!

Hur kom det sig att du började med rallylydnad?
Elin: Vi hade en ”prova-på-kväll” här på klubben där Iren på ett inspirerande sätt berättade om den nya tävlingsgrenen. Vi fick också möjlighet att prova en enklare bana med våra hundar. Jag tyckte det var lite konstigt att göra olika saker vid skyltar men samtidigt var det så annorlunda mot den vanliga tävlingslydnaden…..och där nånstans började min och Freias resa mot rallylydnadsmästare :-)

Vad tycker du är det bästa med rallylydnad?
Det bästa med rallylydnad är att det är en tävlingsgren som verkligen passar alla olika hundar och för den delen, alla olika hussar och mattar. Jag tycker att det är en välkomnande tävlingsform som inte utestänger någon. Utmärkande för en rallytävling är den stora bredden av hundraser som deltar och att det alltid är en så god stämning mellan dom som tävlar.

KM2013_4

…och så ställer vi några frågor till Iren:

Hur länge har du och Tuva tränat för att bli rallylydnadsmästare?
Iren: Jag började för ca 2 år sedan att träna rallymomenten. Det var egentligen med anledning av att min tollare Diva  fick sluta med agility och jag ville ha en bra sysselsättning för henne som inte krävde så mycket fysisk ansträngning. Och har man en som tränas kan man träna flera. Därför har alla mina hundar tränats och tävlat.

Hur kom det sig att du började med rallylydnad?
Iren: Jag gick en introduktion för Ann Nyström och fastnade direkt. Att rally är en sport med variation på banor m.m. är också något som faller mig och hundarna i smaken. Vanlig lydnad känns för mig lite tråkig..

Vad siktar du på härnäst?
Iren: Tuva och jag kommer att jobba vidare för att få högre poäng, och eventuellt kvala till SM. Min andra hund, cockern Axa, har jag tänkt också ska klara mästartiteln. För henne saknas ett gk lopp. Jag kommer också att fortsätta mitt arbete på distrikts- och central nivå. Det finns mycket som kan utvecklas och förbättras.

Hur är intresset på NBHK för rallylydnad?
Iren: Både och.. Intresse finns, men som med allt nytt så tar det tid att rota det bland medlemmarna. Men de som börjat har kommit ut på tävlingsbanan. Roligt. Det verkar ge samma effekt som agility –  har man väl börjat är man fast! Tyvärr är det ännu långt mellan tävlingarna, så många drar sig att åka långt och tävla. Men det ska ändras.

Har du nåt tips till den som funderar på rallylydnad?
Iren: Komma på Prova på – tillfällen/ gå kurser.. Gå en kurs kanske är ett måste för att lära sig hur alla moment skall utföras på rätt sätt. Kan vara svårt att läsa sig till det. Mycket nytt händer