Höstens hundar blev Nova & Örjan

Örjan och Nova blev utvalda som höstens hundar efter att deras respektive mattar Tesa/Örjan och Natalie/Nova skickat in bilder och nominerat sina fina hundar till oss. Som tack är en liten present skickad. Intervjuer med respektive matte och hund hittar du här.

En intervju om hunden Örjan!

Beskriv Örjan med 3 ord.
Örjan beskriver jag som glad, framåt och snäll.

Vilken ras är Örjan och vilka är hans specialiteter?
Örjan är av rasen Shar pie, rasen kommer från Kina och där användes dem av bönder som jakt, vakt och vallhund. Örjan köpte jag för att ha en kompis och hålla på med agility och lydnad, men det tycker inte Örjan om utan han älskar eftersök och person sök.

Hur länge har ni varit medlem i NBHK  och vilken aktivitet skulle du och Örjan vilja göra på klubben?
Vi har varit medlem lite mer än 1 år. Jag skulle tycka att personsök skulle vara riktigt roligt och intressant som aktivitet på klubben, hoppas på att det kommer något framöver. Örjan älskar människor så det skulle passa oss perfekt!

Hur aktiverar du din hund Örjan?
Örjan älskar att springa så jag cyklar med honom, han får dra ett däck efter sig, sen älskar han verkligen när husse lagt ett spår där han hittar ett hjort ben eller en bit hud av älg han får bära hem, det syns på långt håll hur stolt han blir när han gjort rätt.

När är Örjan som allra lyckligast?
Örjan är lycklig mesta tiden av dygnet, han vill vara med hela tiden och älskar att bli kliad. Men som sagt när han gått ett spår och hittat en människa eller en bit av hjort/älg är han både stolt och lycklig.

Vad tycker Örjan inte om att göra?
Örjan tycker inte om att rensa öronen eller klippa klorna, han går med på det men måste protestera lite först.

Vad brukar folk kommentera och tycka om Örjan?
Jag har fått höra blandade kommentarer, han har ju mer skinn än vad en hund ska ha. En del tycker att han är hur söt och gullig som helst och en del tycker att han är ful.

Vilket är ditt bästa minne tillsammans med Örjan?
Mitt bästa minne med Örjan, Örjan hade trånga näsgångar sedan han föddes och hade inget luktsinne som valp, han kunde inte springa och leka som en frisk valp så jag och veterinären bestämde att hon skulle stansa upp näsgångarna så han iallafall skulle kunna röra på sig som en hund ska göra. Örjan sövdes ner och jag satt i väntrummet hos veterinären och väntade och var orolig för att han inte skulle bli bättre utan sämre. Efter 2 timmar får jag veta att allt gått bra och att Örjan höll på vakna. Jag fick en liten sömnig Örjan i famnen med tratt och stygn i näsan. Det tog ca 4 veckor innan han fick ta av sig tratten och hans glädje när han kände att han kunde springa runt, och mitt i springandet så tvärstannar han och luktar på marken och svansen började vifta! Han kände lukt för första gången i sitt liv!

Vilket har varit den bästa jakt eller eftersöks aktivitet i höst?
Örjan har fått vara med på älgjakten uppe i Bergsjö nu i höst, Örjan blir 2 år nu i maj, han har fått träffa en älg och fått lukta och lära sig hur stor en älg är och hur dem luktar, han har även fått springa lös för att se om han får upp något spår, men han är så pass ung så han är lite försiktig och vill inte gå för långt bort från husse. Men jakten pågår ju till januari så han hinner nog bygga ett självförtroende och börja söka på större ytor. Och jag hoppas att han snart ska få gå ett riktigt eftersök.

En intervju om hunden Nova!

Beskriv Nova med 3 ord.
Lojal, klok & UNDERBAR.

Vilken ras är Nova och vilka är hennes specialiteter ?
Nova är en Shetland Sheepdog.
Hennes specialiteter är att hon är enormt smart, alltid glad, lättlärd och en trogen vän som alltid finns för en i alla situationer.

Hur länge har ni varit medlem i NBHK och vad är det bästa med ert medlemskap?
Vi har varit medlem sedan jag köpte Nova och hon är född Juni 2013. Det bästa med medlemskapet är att vi får tillgång till en underbar klubb med bra träningsmöjligheter, kurser och framförallt en fin gemenskap med likasinnade tvåbenta & fyrbenta.

Hur aktiverar du Nova hund?
Nova aktiveras med promenader, rallylydnad, sök (på hobby nivå), inlärning av nya trix och övningar för att huvudet ska få jobba. Tyvärr så skadade sig Nova i ett knä Oktober 2017 så hon är opererad två gånger därav har vi slutat med utställning, agility och sånt som har mycket fart och fläkt då hennes knä inte klarar det. Vi har även planer på att prova på nosework då hon har en fantastisk näsa!

När är Nova som allra lyckligast?
Nova är utan tvekan lyckligast när hon får ha en boll i munnen, bollen är det bästa hon vet, på en andraplats kommer matte.

Vad tycker Nova inte om att göra?
Nova avskyr att duscha, klippa klor och bli borstad. Hon tycker att det är så fruktansvärt tråkigt och ingen blir gladare än Nova när det är klart, då kompenserar hon alltid med bollen, haha!

Vad brukar folk kommentera och tycka om Nova?
Vi får ofta höra att hon är så fin, snäll och klok. En riktig sötnos. Hon är populär bland våra äldre medmänniskor.

Vilket är ditt bästa minne tillsammans med Nova?
Oj, bästa minne… För mig är det fortfarande den bästa dagen i mitt liv då veterinären & sjukgymnasten sa efter operation nr 2 att hon kommer bli återställd. Det var oklart ett tag om hennes knä gick att laga.. Men bästa roliga minne med Nova måste nog vara från en utställning då Nova verkligen levererade, hon visade sig så otroligt fint och slog till med ett BIR som sedan slutade med en BIS 3. Hon glänste verkligen den dagen.

Vilken camping har varit hundvänligast i höst?
Vi trivdes som bara den på Trehörningsjö Camping och Stugby, vi var där en helg med husvagnen. Det var lite folk där så man fick stora ytor för träning och lek. Nära till skog och vatten samt bra miljöträning då tågen åkte förbi inte nu och då så vi fick träna koncentration och ljud. Vi hade en bra helg i Trehörningsjö!