Lika men ändå så olika…

För några veckor sedan hölls det kurs på Nordmalings brukshundklubb om hundraser. Kursledare var Cilla Danielsson från Hundens Hus, och deltagarna kom inte bara från ”hemmaklubben”, utan även från Umeå, Älvsbyn, Vännäs och Luleå. Det blev två fullspäckade dagar när vi fick upptäcka att hundar är så lika, styrda av ursprungliga jaktbeteenden, men samtidigt så fantastiskt olika.

DSC_0244  DSC_0251

Hundaveln har utgått från ursprungliga beteenden som har med jakt eller vakt att göra, och det här är nåt som man kan se spår och rester av i alla hundraser. Genom att förstärka olika delar av jaktbeteendet har vi genom tiderna fått fram de olika raserna, med helt olika egenskaper när det gäller temperament, samarbetsvilja, förhållande till människor och andra hundar, benägenhet att skälla, jaktintresse, motionsbehov m.m. Det är viktigt för instruktörer att ha kunskap om detta för att på ett bra sätt kunna hjälpa alla som kommer till våra kurser med sina hundar.

DSC_0248  DSC_0247

Cilla berättade på sitt engagerande sätt om våra hundraser, och vi fick förklaringar till beteenden som vi alla sett och problem som vi stött på i vår hundträning. Den gulliga lilla borderterriern är avlad för att attackera och döda sitt byte, vilket kan förklara dess korta stubin. En bordercollie har egenskaper som ursprungligen nyttjades för att förfölja och trötta ut sitt byte, medan man när det gäller en portugisisk vattenhund har förstärkt viljan att bära hem bytet. Både en whippet och en irländsk setter har ett mycket stort motionsbehov, vilket betyder att de ska få röra sig ordentligt minst tre timmar per dag. Tänk om alla som funderar på att köpa hund skulle få gå denna kurs innan de bestämmer sig för vilken ras de ska välja!

DSC_0246  DSC_0245

Cilla har både en imponerande lista över utbildningar hon gått och en lång erfarenhet av arbete med både människor och djur. Diskussionerna kring vad som utmärker olika grupper av hundar varvades med träningstips och målande anekdoter. Att kunna läsa av sin hunds sinnesstämning och anpassa sin träning efter den gick som en röd tråd genom hennes resonemang. Stressreaktioner förklarar många misslyckanden, och precis som för människor så blir förmågan att kommunicera obefintlig.

Ett ord som också präglade kursen var respekt. Respekt för att hundar kan vara så olika, bära med sig så mycket olika egenskaper, och att problemhundar ofta bara utför handlingar som vi avlat fram. Men också respekt för att hundar är hundar, med rätt att leva med oss människor utan att vi missbrukar den makt vi har över dem.

Tack för två lärorika, spännande och engagerande dagar!

/Nina