Lydnadstävling 24 maj reportage

Det regnade dagarna före, det regnade dagarna efter, men precis den 24 maj, då Nordmalings brukshundklubb hade sin lydnadstävling, strålade solen från en klarblå himmel. Dom bästa förutsättningarna för en lydnadstävling. Nästan…

…för på en skjutbana, bara en bit därifrån, genomfördes en skyttetävling under dagen. Det var en tråkig överraskning för såväl tävlingsarrangörerna som de tävlande, och tyvärr präglade det dagen för en del av ekipagen. Men alla kämpade på, och genomförde tävlingen med lite olika resultat men med ett glatt humör och en trevlig och tålmodig inställning till de i vissa fall aningens okoncentrerade hundarna.

lydnad1Domaren Eva Eriksson bidrog till den trevliga stämningen, och bjöd på både en god domarinsats och en del tips till de tävlande efter genomfört program. Tävlingsledare för de tre klasserna som genomfördes under dagen var Kristina Viklund, och Gunilla Eriksson och Viktoria Hedström agerade tävlingssekreterare. Christer Forsell stod för fika, och var allmänt behjälplig med förberedelserna för tävlingen.

lydnad2

I klass I startade flera unga och entusiastiska ekipage som vi säkert kommer att få se mer av i framtiden. I klass II var det tyvärr bara en startande, så platsliggningen fick genomföras med en inhoppad statist-hund. Klass III genomfördes med två ekipage.

Resultat:

lydnad3Klass I: