Vinterns hund

Ett reportage om Gerd.

1. Gerd är en snäll, gosig och stark tjej.

2. Hon är en staffordshire bullterrier, fast vi säger staffe.

3. Matte Elin har varit medlem i NBHK sen 1996 med olika avbrott. Husse Izzo har varit medlem sen 2010.

4. När vi aktiverar Gerd så blir det vanliga promenader med lite lydnadsövningar, vi har gått valpkurs och nu går vi allmänlydnadskurs. Vi håller även på med utställning, vilket också är roligt.

5. Gerd är lyckligast när hon är tillsammans med familjen som består av matte Elin, husse Izzo, storasyster Freia (beauceron) och katten Frigg.

6. Gerd gillar inte att vara ute i spöregn eller om det är snöblandad nederbörd. Hon gillar inte heller att bli förbjuden att tugga på katten Frigg.

7. Folk tycker att hon är snäll, trevlig, rolig och väldigt ofarlig.

8. Varje dag är speciell tillsammans med Gerd, men när hon blev BIS-4 av nästan 100 andra hundar, det var verkligen en häftig och speciell upplevelse som vi kommer att minnas.

9. Ett mysigt snöminne var när vi gick en långpromenad på julafton i minus 17 grader. Med på den promenaden var också Gerds och storasyster Freias kompis Mikro, som är en irländsk varghund.